Elke dag een gratis bijbeltekst in je mailbox

Bepaal zelf je ontvangsttijdstip. Kies je favoriete bijbelvertaling.


Elke dag een bijbeltekst op je smartphone of tablet

Elke dag een bijbeltekst via je sociale netwerk

H4

1 Timoteus 4:4-5

Alles wat God geschapen heeft is goed. Niets hoeft te worden verworpen als het onder dank wordt aangenomen, want het is geheiligd door het woord van God en door het gebed.

-- 1 Timoteus 4:4-5

6 reacties op de tekst van donderdag 01 januari 2009 – 1 Timoteus 4:4-5

Het Woord van God en het gebed zijn ook twee heel belangrijke ingrediënten voor de groei in ons persoonlijke christenleven. Wanneer deze beide ons leven bepalen door onze bekering en heiliging, zal God ook ons de zegen van Numeri 6:24-26 geven.
Ik wens allen Zijn zegen voor 2009. Dat we dit jaar steeds dichter bij Hem mogen komen. Ja, laten we dit nieuwe jaar des Heren onder dank aannemen…

Hans | 1 januari 2009 | 10:17 | 6c6fc0

Hans,
hebben we niet Gods zegen nodig zodát we kunnen veranderen..?

Hes | 2 januari 2009 | 09:14 | cc196b

wat is zegen ?

Raymond | 2 januari 2009 | 16:07 | 98cc79

Volgens een Bijbels Woordenboek is zegenen in het Oude Testament “heilzame kracht schenken”. Je zou kunnen zeggen dat je Gods nabijheid ervaart als Hij je zegent.
Daar waar de (hoge)priester of de voorganger de zegen uit Numeri 6 uitspreekt – wat in protestantse kerken vaak aan het eind van de eredienst (dus na het naar God toegaan van de gemeente) gebeurt – wordt die zegen uitgesproken over het volk.

We hebben Gods zegen inderdaad nodig om te kunnen veranderen, zoals Hes stelt. Maar – zoals Jacobus schrijft – we moeten er wel om vragen, want “gij hebt niet omdat gij niet vraagt”.
Zoals gezegd is de zegen uit Numeri 6 bestemd voor Gods volk. En wie zijn Gods volk anno 2009? Bestaat Gods volk niet uit Zijn kinderen? En zijn Zijn kinderen niet degenen die door bekering en heiliging hun leven steeds meer toewijden aan God?

Hans | 6 januari 2009 | 08:59 | 6ff63d

ik word er gewoon een beetje kriebelig van, dit moet en dat moet, moet, moet.

Gods kind ben je als je hem accepteert als je vader. En dat kan door Jezus’ offer.
En als je gelooft maar je wijdt je leven niet steeds meer toe aan God, dan ben je nog steeds zijn kind, dat doet daar niets aan af.

Of het dan met jou zelf zo goed gaat als zou kunnen, dat is een andere vraag.

Maar ik geloof niet dat je eerst jezelf moet heiligen oid voor God je zegent. (als je dat zelf al kan)
Lijkt me beetje de omgekeerde wereld.

groetjes, Hes

Hes | 6 januari 2009 | 11:43 | cc196b

Beste Hes,
Wie zegt er dat je “iets MOET”?

Natuurlijk stelt God Zijn voorwaarden aan ons christenleven, maar Hij respecteert – meer dan enig mens – volkomen onze eigen vrije wil. Het is onze eigen keuze of we wel of niet in Hem (willen) geloven. Het is inderdaad onze keuze of wij Jezus’ offer willen accepteren. Dat is de kern van bekering en wedergeboorte.

In Galaten 5 – rond de jaarwisseling was dat volgens mij ook een van de dagteksten – staan de vruchten van de Geest. Deze vruchten zijn volgens mij de uitwerking van Gods zegen in onze levens. We krijgen ze om niet. Niet omdat God ze ons zou moeten geven, maar uit genade.

Ik probeerde vorige keer al duidelijk te maken dat God Zijn kinderen inderdaad wil zegenen. Daartoe kwam Jezus naar de aarde. Maar om die zegen te kunnen ontvangen blijft de voorwaarde dat we Jezus’ offer accepteren.
Als jij dat al doet – als je al gelooft dat God Is Wie Hij Is – wat weerhoudt je dan om te leven zoals Hij dat wil? Heiliging houdt immers in dat de vruchten van de Geest in je leven zichtbaar gaan worden… En met Gods hulp kun je dat volgens mij steeds meer benaderen. Die hulp van God is daarbij noodzakelijk en is denk ik nou net precies de zegen waar we het over hebben.

Hij doe Zijn aangezicht over ons lichten en zij ons genadig!

Moge Hij je zegenen, Hes.
Hans

Hans | 9 januari 2009 | 09:21 | 6ff63d

Laat een reactie achter

Dit formulier is geen contactformulier, maar een discussiemogelijkheid. Voor vragen aan de redactie gebruikt u het contactformulier.
Voorwaarden:
  • Discussie en meningsverschillen zijn uiteraard toegestaan. Maar laten we wel altijd vriendelijk blijven voor onze broeders en zusters.
  • De redactie bepaalt of een reactie wordt toegelaten.
  • Off-topic reacties worden sowieso niet toegelaten.
  • Wilt u een bijbeltekst citeren, gebruik dan één van de vertalingen die Stichting Dagelijks Woord ook aanbiedt.
  • Voor reacties vanaf 1 januari 2016 geldt: Door het formulier in te vullen verleent u Stichting Dagelijks Woord een niet-exclusief, onbeperkt, onvoorwaardelijk, ongelimiteerd, wereldwijd, niet-intrekbaar, eeuwigdurend en gratis recht en dito licentie om de ingevulde gebruikersinhoud of delen te gebruiken, te kopiëren, te distribueren, te reproduceren, openbaar te maken, in sublicentie te geven, te vertalen, te wijzigen, weer te geven, er afgeleide werken van te maken of deze anderszins te exploiteren, ongeacht op welke wijze.