Elke dag een gratis bijbeltekst in je mailbox

Bepaal zelf je ontvangsttijdstip. Kies je favoriete bijbelvertaling.


Elke dag een bijbeltekst op je smartphone of tablet

Elke dag een bijbeltekst via je sociale netwerk

H4

Johannes 3:16-17

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden.

-- Johannes 3:16-17

10 reacties op de tekst van vrijdag 20 februari 2009 – Johannes 3:16-17

Fantastisch! Meer en meer wordt het duidelijk hoe groot Gods genade is. We mogen ons helemaal overgeven aan Hem!

David | 20 februari 2009 | 09:16 | 560e64

het maakt niet meer uit wie je bent, wat je doet, je hoeft geen succes te boeken, of arm te zijn, je mag gewoon jezelf zijn de genade is voor ieder die gelooft in hem onze broeder Jezus! gods genade is onvoorstelbaar groot

raymond | 20 februari 2009 | 10:11 | af649b

Mooi hé! We zijn gered! We krijgen een eeuwig leven en dan hoeven we alleen maar in God te geloven! Plus: Hij wil je erbij helpen!!

Eline | 20 februari 2009 | 19:42 | ac863a

Een schitterende, centrale tekst in het evangelie is dit inderdaad. We mogen en moeten alleen vertrouwen op Gods genade. Fantastisch!
Maar er is ook een valkuil. Aangezien de mens van nature nogal zelfvoldaan is, komt vaak de volgende gedachte bij deze tekst op. “Jezus is al voor ons gestorven. Als ik dat maar geloof is het voldoende voor een plekje in de hemel.”
Is dat echter wat Jezus bedoelt als Hij tegen Nicodemus zegt (in vers 3): “Tenzij iemand wederomgeboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien”? Ik vraag het me af…
Ik denk dat deze tekst naast een geweldige bemoediging – wat het zeker is – ook een waarschuwing inhoudt. De mens heeft bekering en wedergeboorte nodig om zichzelf met recht christen te kunnen noemen. Het is niet voor niets dat Jezus vlak voor Zijn hemelvaart de discipelen de grote zendingsopdracht meegeeft precies zoals het daar staat…

Hans | 21 februari 2009 | 10:04 | 54ee72

Ls,

Jammer dat Hans hier geen reactie op krijgt. Ik denk namelijk dat deze tekst inderdaad een enorme valkuil is.
De bekering is bij de meesten wel bekend maar de wedergeboorte?
Met de bekering wordt de omkering van de mens (vanuit ons zelf) bedoeld met de wedergeboorte het levend maken van onze dode geest. Alleen met een levend gemaakte geest kunnen wij communiceren met een levende God.
De mens bestaat uit ziel, geest en lichaam. Door de zondeval is onze geest gestorven en moeten wij het alleen met een dode ziel doen. Deze dode ziel is tot geen goeds instaat. Maar gelukkig door de wedergeboorte (zoals Nicodemus ook niet begreep) kunnen wij weer bij God komen. Dit alles natuurlijk door zijn enig geboren zoon.

Met vriendelijke groet,

Jan Pieter

Jan Pieter | 23 februari 2009 | 10:31 | f101a5

Het lijkt me een beetje theoretisch, zo’n onderscheid maken tussen bekering en wedergeboorte, die 2 zijn toch gewoon aan elkaar gekoppeld..

Hes | 23 februari 2009 | 17:37 | cc196b

Beste Hes,

Wie zijn wij mensen dan wel om te menen dat bekering en wedergeboorte hetzelfde zijn?
Ze zijn inderdaad aan elkaar gekoppeld, maar ze verschillen – zoals ook Jan Pieter schrijft – ook aanzienlijk van elkaar. Ze liggen in elkaars verlengde.

Zo legt onze Heer en Heiland Jezus Christus – God Zelf dus – het immers ook uit…

Hans | 23 februari 2009 | 21:11 | 63c148

Wat ik bedoel is, ze volgen automatisch op elkaar toch? Als je je bekeert tot Jezus worden je zonden vergeven en word je wedergeboren. Het kan niet dat er iemand rondloopt die wel bekeerd is maar niet wedergeboren.

Waarom er dan zo moeilijk over doen. Je kan het sowieso zelf toch niet bewerkstelligen, dat doet de Heilige Geest toch..

Hes | 24 februari 2009 | 07:46 | cc196b

oja, ‘geloven dat Jezus voor je gestorven is’ en ‘bekeren’, dat is dus iets anders, toch?

Hes | 24 februari 2009 | 07:47 | cc196b

johannes heeft echt de beste teksten!

jos | 11 maart 2009 | 16:04 | 8367af

Laat een reactie achter

Dit formulier is geen contactformulier, maar een discussiemogelijkheid. Voor vragen aan de redactie gebruikt u het contactformulier.
Voorwaarden:
  • Discussie en meningsverschillen zijn uiteraard toegestaan. Maar laten we wel altijd vriendelijk blijven voor onze broeders en zusters.
  • De redactie bepaalt of een reactie wordt toegelaten.
  • Off-topic reacties worden sowieso niet toegelaten.
  • Wilt u een bijbeltekst citeren, gebruik dan één van de vertalingen die Stichting Dagelijks Woord ook aanbiedt.
  • Voor reacties vanaf 1 januari 2016 geldt: Door het formulier in te vullen verleent u Stichting Dagelijks Woord een niet-exclusief, onbeperkt, onvoorwaardelijk, ongelimiteerd, wereldwijd, niet-intrekbaar, eeuwigdurend en gratis recht en dito licentie om de ingevulde gebruikersinhoud of delen te gebruiken, te kopiëren, te distribueren, te reproduceren, openbaar te maken, in sublicentie te geven, te vertalen, te wijzigen, weer te geven, er afgeleide werken van te maken of deze anderszins te exploiteren, ongeacht op welke wijze.