Elke dag een gratis bijbeltekst in je mailbox

Bepaal zelf je ontvangsttijdstip. Kies je favoriete bijbelvertaling.


Elke dag een bijbeltekst op je smartphone of tablet

Elke dag een bijbeltekst via je sociale netwerk

H4

Deuteronomium 31:8

De HEER zelf gaat voor je uit, hij zal je bijstaan en geen moment van je zijde wijken. Wees niet bang en laat je door niets ontmoedigen.

-- Deuteronomium 31:8

4 reacties op de tekst van woensdag 27 mei 2009 – Deuteronomium 31:8

Mooie tekst. Ik was er door geraakt.
Maar na het lezen in de bijbel, wordt het toch een beetje in een andere context geplaatst. Het gaat hier over Mozes, die zegt ‘dat de Israelieten de jordaan moeten oversteken, en dat God de volken aan de overkant voor u zal uitroeien, zodat u hun land in bezit kunt nemen’….. (hun land he….)
Ligt het nu aan mij, lees ik het dan verkeerd? Begrijp me goed: ik geloof in God. Absoluut. Maar met teksten als deze heb ik gewoon moeite. Wordt deze tekst nu niet vreselijk uit z’n verband gerukt? Is het de bedoeling dat we deze zinnen zo los lezen van de context? Wie kan me daar mee helpen?

Wim | 27 mei 2009 | 01:10 | 2784af

In Deuteronomium zegt God het tegen de Israelieten. Maar God zegt ditzelfde elke dag weer tegen Zijn kinderen. De situatie is anders, maar God blijft altijd dezelfde.

D. | 27 mei 2009 | 12:17

We hebben deze tekst tijdens 10 dagen bidden en vasten gelezen en natuurlijk is het goed deze tekst in de hele context te lezen. Maar zoals zo vaak in de bijbel wil God ons door de geschiedenissen en gelijkenissen die staan opgetekend in Zijn woord bemoedigen, troosten, leren.
Ik heb aan den lijve ondervonden dat als je weet dat je in een moeilijke situatie stappen moet gaan nemen, dat God voor je uitgetrokken is en de weg gebaand heeft. Dus vind ik de tekst op deze manier niet uit zijn verband gerukt, maar juist heel sterk om je aan vast te houden en het op die manier aan God te vragen als je in Zijn weg wilt wandelen; dan wandelt hij naast je en wijkt geen moment van je zijde.
En dat is ook eigenlijk de les die je uit de hele geschiedenis van Deuteronomium kunt trekken.

Jessica | 27 mei 2009 | 19:39 | befa99

Zoals jij dat ervaart Jessica, dat ervaar ik ook zo.Waar ik ook doorheen ga, God gaat voor me uit en dat is een grote troost en steun in een hele moeilijke periode.

Judith | 29 mei 2009 | 11:08 | 87e3d7

Laat een reactie achter

Dit formulier is geen contactformulier, maar een discussiemogelijkheid. Voor vragen aan de redactie gebruikt u het contactformulier.
Voorwaarden:
  • Discussie en meningsverschillen zijn uiteraard toegestaan. Maar laten we wel altijd vriendelijk blijven voor onze broeders en zusters.
  • De redactie bepaalt of een reactie wordt toegelaten.
  • Off-topic reacties worden sowieso niet toegelaten.
  • Wilt u een bijbeltekst citeren, gebruik dan één van de vertalingen die Stichting Dagelijks Woord ook aanbiedt.
  • Voor reacties vanaf 1 januari 2016 geldt: Door het formulier in te vullen verleent u Stichting Dagelijks Woord een niet-exclusief, onbeperkt, onvoorwaardelijk, ongelimiteerd, wereldwijd, niet-intrekbaar, eeuwigdurend en gratis recht en dito licentie om de ingevulde gebruikersinhoud of delen te gebruiken, te kopiĆ«ren, te distribueren, te reproduceren, openbaar te maken, in sublicentie te geven, te vertalen, te wijzigen, weer te geven, er afgeleide werken van te maken of deze anderszins te exploiteren, ongeacht op welke wijze.